#ACT FEM, de Plàudite Teatre

Projecte pilot d’intervenció social a través de les arts escèniques en forma de batxillerat acreditat per fer front a l’abandonament escolar prematur de les noies per qüestions de gènere i ètnia.

Aquest és un projecte pilot d’intervenció social a través de les arts escèniques en forma de batxillerat acreditat impulsat per Plàudite Teatre, en aliança amb altres agents, per tal de fer front a l’abandonament escolar prematur de les noies per qüestions de gènere i ètnia.

 

L’enquesta de població activa (EPA), publicada a finals de gener del 2022, mostra que l’abandonament escolar prematur a Catalunya se situa en un 14,8 %. En aquest context, i amb un bagatge de més de vint anys desenvolupant tallers de teatre amb l’alumnat de l’Hospitalet de Llobregat, Plàudite Teatre ha detectat que aquest risc és especialment destacat en les noies i incrementat per raons de gènere i ètnia.

En els diferents espais compartits amb els diversos agents educatius, les joves expressen les dificultats per adaptar les seves rutines i responsabilitats als estudis, i es constaten obstacles com el fet d’haver de generar ingressos mensuals, tenir cura de familiars o la percepció negativa de l’entorn proper respecte a la continuïtat dels estudis.

El manteniment i la reproducció d’un sistema patriarcal dificulta el desenvolupament personal i professional de les dones i, especialment, d’aquelles travessades per altres vulnerabilitats. Davant d’aquesta situació, evitar l’abandonament escolar és clau per poder establir horitzons vitals plens i autònoms, generant independència i emancipació, i evitar perpetuar cicles d’exclusió social.

 

Què es farà amb el suport de Lliures?

El projecte #ACT FEM és un projecte pilot d’intervenció social a través de les arts i les TIC que impulsa un batxillerat acreditat aplicat a les arts escèniques. Així, en finalitzar el procés, les participants formaran la seva pròpia companyia escènica i tindran un títol tant per accedir a altres estudis com per treballar en el sector de les indústries culturals. El suport de Lliures permetrà sufragar part dels costos destinats als equips docents, el lloguer dels espais i altres materials.

La metodologia d’aquest projecte es basa en el treball d’expressió i creació escènica per a la transformació social amb metodologies d’acció comunitària, mentories tècniques d’experts en els àmbits de les indústries culturals i l’economia social i solidària, que posen les participants al centre en tots els processos d’aprenentatge, creació i gestió.

Paral·lelament, les participants desenvoluparan activitats d’activisme feminista a les xarxes socials per transformar les mentalitats d’altres joves.

Al llarg del procés comptaran amb acompanyament psicosocial i orientació, així com amb incentius per afavorir la continuïtat en forma de beques i ingressos propis generats per la companyia.

 

Quines entitats hi ha darrere?

Plàudite Teatre – Escola d’Arts Escèniques és un projecte escènic per a la transformació social. Neix el 1998 a l’Hospitalet de Llobregat com a escola i companyia de teatre, i amb l’experiència acumulada evoluciona cap al Teatre Comunitari i Social.

A més, el projecte #ART FEM també implica altres agents:

  • Institut Jaume Botey: coordinació i avaluació acadèmica, i docència de les matèries comunes.
  • JAPI: entitat de base de la Florida que dotarà de beques, acompanyament psicosocial amb altres agents comunitaris i acompanyament d’una estructura dins l’ESS per a la companyia escènica.
  • Universitat Oberta de Catalunya i Aarhus University: desenvoluparan metodologies comunitàries per codefinir un model d’intervenció específic i reproduïble a partir dels aprenentatges.
  • Village Underground de L’Hospitalet i Universitat Pompeu Fabra: espais per desenvolupar l’activitat.