Plàudite Teatre ha constatat a l’Hospitalet de Llobregat que l’abandonament escolar prematur es veu accentuat per raons de gènere i d’origen ètnic. Per això ha impulsat #ActFem, un batxillerat acreditat, que executarà en aliança amb altres agents de la ciutat i amb el suport del projecte Lliures. D’aquesta manera, l’entitat vol aturar la cadena de violència i exclusió estructural que pateixen les noies i facilitar-los la possibilitat d’estudiar perquè puguin desenvolupar el seu futur sense tants obstacles. A més, la iniciativa ha estat reconeguda i inclosa recentment en la càtedra UNESCO Prevenció de la Violència contra les Dones.

Algunes històries de violència envers les dones ocupen cada any les primeres pàgines quan s’acosta el 25 de novembre. No obstant això, és el dia a dia el que es veu travessat i condicionat pel patriarcat. Així, les desigualtats per motius de gènere són estructurals i agafen diverses formes, complexes i invisibilitzades, més enllà de les violències més explícites i tangibles. Una d’aquestes és l’abandonament escolar prematur —l’enquesta de població activa (EPA) del 2022 el situa en un 14,8 % a Catalunya—, que es veu agreujat per qüestions de gènere i ètnia, tal com ha pogut constatar Plàudite Teatre a l’Hospitalet de Llobregat.

Amb un bagatge de més de vint anys desenvolupant tallers de teatre als centres educatius de la ciutat i de treball en xarxa amb els agents socials del territori, l’entitat va detectar que moltes noies deixaven de formar-se un cop acabaven els estudis obligatoris i que, alhora, entre elles n’hi havia moltes que patien situacions psicosocials complexes. De fet, segons va poder comprovar en converses amb professionals dels centres d’atenció primària, les noies d’entre disset i vint-i-tres anys de l’Hospitalet que tenen més trastorns de salut mental han abandonat els estudis, i el 40 % que comença el batxillerat no l’acaba.

Una noia estudiant. A l’Hospitalet de Llobregat, el 40 % de les noies que comencen el batxillerat no l’acaba.

No poder estudiar genera violència, exclusió i assistencialisme

Tal com explica Eugenia Delgado, directora de Plàudite Teatre, s’observa un efecte cadena de violència i exclusió social en aquests casos: “No tenir oportunitats de cursar estudis superiors és una limitació competencial que, al cap d’uns anys, deixa les noies en una situació de dependència de la família, del marit i dels serveis socials que, en resum, les aboca a una dinàmica assistencialista i les situa en una condició de vulnerabilitat”. En la majoria dels casos, aquestes noies tenen la voluntat de continuar estudiant i les capacitats per fer-ho, però en desisteixen per raons externes a elles, com haver de treballar per ajudar econòmicament la família o per barreres culturals. Adonar-se d’això va ser el que va motivar la ideació d’#ActFem.

Un exemple que il·lustra que revertir aquesta realitat és possible, explica Delgado, és el d’una noia d’origen iemenita, que participava en els tallers de teatre de l’entitat, la família de la qual va pactar el seu casament. En converses amb els seus progenitors i l’escola, i amb el treball en xarxa amb altres agents, van aconseguir convèncer-los al llarg d’anys perquè s’anés ajornant la data del casament i així va poder estudiar traducció i interpretació a la universitat, va començar a treballar com a professora d’anglès en una escola i, finalment, es va casar a l’edat de vint-i-set anys, però amb la persona que ella va escollir i amb un pis en propietat al seu nom que va poder començar a pagar amb el seu sou.

“Estirar els estudis com més millor té una incidència en la vida laboral i emocional, i per això vam creure que, més enllà de la tasca quotidiana que ja hem anat fent al llarg de molts anys, la idea de crear un programa concret que abordés això era molt potent”, explica Delgado. En aquesta direcció, “#ActFem neix per treure obstacles a les noies per tal que puguin fer la seva vida”, continua, assumint que la seva situació psicosocial no canviarà quan acabin el batxillerat i la seva cultura continuarà imperant, però que tindran “un cúmul de competències i un pensament crític desenvolupat que les ajudarà a continuar cap a on vulguin, bé sigui el mercat laboral o uns altres estudis”, explica.

Un taller de Plàudite Teatre.

#ActFem, un batxillerat acreditat des de les arts escèniques

Plàudite Teatre, amb l’experiència acumulada en l’àmbit de la intervenció social a través del teatre, planteja #ActFem com un projecte activista, feminista, artístic i tecnològic que es tradueix sobre el paper en facilitar a les participants l’obtenció d’un batxillerat acreditat des de les arts escèniques en la seva globalitat de rols implicats: creació artística, producció, gestió de projectes… amb l’objectiu de materialitzar els aprenentatges en la creació d’una companyia teatral o algun altre projecte cultural.

D’aquesta manera, les participants cursaran el batxillerat social o tecnològic a l’Institut Jaume Botey de l’Hospitalet de Llobregat, amb el qual Plàudite Teatre ja té un vincle de col·laboració estret, on faran les assignatures comunes i de modalitat, i, alhora, aplicaran aquestes assignatures i cursaran una altra part específica en arts escèniques amb mentories de professionals del sector dins de les instal·lacions del projecte.

Per fer-ho possible, les participants comptaran amb un acompanyament psicosocial i amb incentius per afavorir la continuïtat, com una beca el primer any i els ingressos que generi el projecte resultant a partir del segon. A més, l’enxarxament amb els agents territorials, com l’institut, l’associació JAPI o les mediadores comunitàries i les treballadores socials, garantirà que les joves puguin alliberar-se de les càrregues familiars.

Més enllà de les divuit participants amb les quals es preveu començar el curs vinent, #ActFem estima que l’impacte vagi més enllà i arribi fins a vint mil joves a través de les cent cinquanta funcions que es faran de l’obra de teatre resultant i una altra línia d’acció activista i feminista que es desenvoluparà a les xarxes socials.

Una activitat de Plàudite Teatre. Autoria de MB Pozo Ruiz, cedides per Plàudite Teatre.

El camí a recórrer fins a la presentació pública del març

Amb el suport del projecte Lliures, #ActFem s’està definint i concretant per tal de poder començar amb el primer grup d’alumnes el curs escolar vinent. Ara mateix, hi ha tres camins que Plàudite Teatre està recorrent alhora i amb la mateixa intensitat per tal que acabin confluint el dia de la presentació oficial.

D’una banda, després d’un procés de mesos d’elaboració del currículum, ara s’està acabant de redactar el conveni amb la Generalitat per signar-lo en els mesos vinents. De l’altra, l’entitat està buscant un local. Aquest és un dels temes que ha costat més de fer entendre a les institucions i, entre altres aspectes, on el suport de Lliures incidirà: “Fa falta un espai físic perquè sigui un projecte de qualitat i digne perquè les noies puguin desenvolupar-se en llibertat, confiança, seguretat i empoderar-se, i que doni solucions concretes a les necessitats de cadascuna: un menjador, un espai tecnològic, un espai on treballar fora d’hores… i no espais compartits o cedits en horaris concrets, com ens han proposat les administracions”, apunta Delgado.

Finalment, també està en marxa la configuració del grup en si mateix. Plàudite Teatre s’està reunint aquestes setmanes amb la comunitat educativa per tal que faci arribar la informació a les possibles participants. Al llarg de l’hivern es farà el procés de contacte amb les noies i les seves famílies perquè facin la matrícula al maig i ja puguin ser elles les qui dissenyin les properes fases del projecte.

El suport de Lliures: confiança i adaptabilitat

A més de possibilitar un local per al projecte, Lliures també donarà suport a #ActFem amb la remuneració dels professionals artístics. De totes maneres, més enllà del finançament econòmic, Delgado destaca l’adaptabilitat i la confiança d’aquest acompanyament per tal de poder engegar un projecte pioner i innovador: “Lliures ens ha fet lliures perquè interactuem amb molts agents i, de vegades, això ens limita perquè els protocols amb cadascun són poc flexibles”.

“En aquest sentit, poder rebre aquest suport per posar-nos en marxa sense saber exactament què esdevindrà #ActFem —les noies són les qui ho decidiran en el procés— és el que ens ha permès veure per primera vegada de forma clara que el projecte esdevindrà una realitat”, argumenta Delgado, que també subratlla la importància que Lliures ha donat al fet de poder treballar la part psicosocial des de la idiosincràsia de cada participant per tal d’oferir un acompanyament concret al que cal en cada cas i no des d’un prisma generalitzador i encotillat.

La primera reunió entre Plàudite Teatre i Lliures el juliol del 2022.

La possibilitat de crear vincles a escala internacional

A més de Lliures, #ActFem també ha rebut el reconeixement de la UNESCO i ha entrat a formar part de la càtedra Prevenció de la Violència contra les Dones. Els responsables van dirigir-se a Plàudite Teatre a través del projecte d’ecofeminisme i arts escèniques de l’entitat, i en la visita van constatar que #ActFem també encaixava de ple en aquest espai que es va presentar a Colòmbia aquest estiu passat.

Una càtedra de la UNESCO agrupa projectes socials transformadors per desenvolupar, al llarg de quatre anys renovables, tres pilars: l’acadèmic, el social i el polític. En aquest sentit, les persones encarregades de configurar-la van valorar que #ActFem pot donar peu a l’anàlisi de la seva implementació perquè sigui reproduïble i en quedi una memòria acadèmica, que neix dels moviments socials i que recull una clara intencionalitat d’activisme feminista i incidència social i política.

El tret de sortida es va donar a Barranquilla, Colòmbia, aquest agost passat, amb la signatura de la càtedra per part de tots els projectes participants: “Érem set-centes vint lideresses socials i va ser molt impactant conèixer projectes de prevenció de la violència envers les dones des d’àmbits i territoris tan diversos”, explica Delgado, que va tenir l’oportunitat d’exposar #ActFem davant d’assistents d’arreu del món i constatar que el que Plàudite Teatre ha impulsat a l’Hospitalet de Llobregat té validesa i valor molt més enllà: “Molta gent s’acostava i em preguntava com ho podrien fer a casa seva, perquè posaven cara a moltes noies que encaixen en el perfil. Això va ser molt emotiu i ens va animar a apostar-hi amb fermesa”.

Eugenia Delgado, directora de Plàudite Teatre, a la presentació d’#ActFem a la càtedra de la UNESCO a Barranquilla, Colòmbia, l’agost del 2022.